Home » Hverdagsblogg » Stas og moro » Ut på (telt)tur, aldri sur!

Ut på (telt)tur, aldri sur!

Det hyggelige og spennende jeg nevnte at Åsmund og jeg skulle gjøre igår? Jo, det var en telttur!:

Fredag etter deiten vår, gikk vi til innkjøp av et telt, to liggeunderlag og to teppeposer. Jeg har fantasert og drømt om å reise på telttur sammen i flere år, og endelig var tiden moden for å realisere drømmen. Med utstyret i boks (takk og pris for kampanjetilbud!), var det bare å pakke sammen saker og ting, og fare ut i marka. Vi tok beina fatt, trasket gjennom skogen i et par kilometer, og fant et flott sted å slå opp teltet. På vei dit møtte vi både ekorn og en andemor med to bittesmå andunger. Iiih, søøøte! Plassen vi valgte lå passe gjemt bort i skogen, og ikke langt unna Nøklevannet. Dit gikk vi så fort teltet var slått opp og i stand, og fant oss kjapt en badeplass:

Ettermiddagssola ga et varmt og nesten magisk lys, og vi måtte såklart teste ut badevannet i varmen:

Åsmund, som er veldig kruken og helst ikke bader før det er skikkelig sommervarmt i vannet, var til og med så tøff at han tok seg årets første bad! Vannet var herlig på temperatur, og det luktet så friskt og godt. Det føltes nydelig å kjøle seg ned etter ferden gjennom skog og mark:

Etter å ha sittet litt i sola ved badeplassen, spaserte vi tilbake til teltet vårt:

Teltet er forresten et firemannstelt, og med andre ord romslig og fint for oss to:

Vel på plass i teltet fant vi fram lørdagsgodteriet som vi hadde tatt med oss, og koste oss skikkelig med bøker, Mario Kart på Nintendo DS’ene våre og såklart noen runder Yatzy (jeg vant alle gangene, hoho!):

Utenfor surret myggen blodtørst rundt, mens vi lå godt beskyttet inne i teltet. Da sola var gått ned, og det begynte å bli mørkt i teltet, var vi begge søvnige og klare for å ta kvelden. Å sovne til skogens mange lyder er bare helt fantastisk!:

I morges våknet vi begge tidlig, og var veldig klare for å komme oss hjemover. Bortsett fra litt hardt underlag, og litt kaldere temperatur enn vi hadde beregnet nattestid, ble vi kjapt enige om at det hadde vært en veldig vellykket natt. Å pakke sammen var unnagjort i en fei, og før jeg visste ordet av det var vi på farta hjemover, i like fint vær som igår:

Klokka var ikke en gang blitt 10 da vi låste oss inn hjemme, og ord kan nesten ikke beskrive hvor godt det var å få dusja bort all myggspray, samt å nyte en varm kopp kaffi! Jeg håper vi får brukt teltet masse dette sommerhalvåret, for en tur som dette var utrolig herlig! Å ha turmuligheter og teltmuligheter rett utafor døra, er absolutt ikke feil!:

Er det flere av dere som er glad i å dra på teltturer?
I så fall, fortell om det beste minnet dere har fra en slik tur!

Del: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+
  1. Åh, så herlig! Til min manns store fortvilelse hater jeg å ligge i telt, men disse bildene gjør at jeg kanskje vurderer å kurere fobien min :) Ha en fortsatt deilig søndag :)

1. Ja! Hihi, du får prøve deg igjen. Det hadde sikkert vært veldig koselig! Takk så mye, og det samme til deg!

2. ååh så herlig! :D Er så deilig å sove og våkne til skogens lyder
    Sist jeg lå i telt var det november og vi campet utenfor Colusseum kino for billetter til Hobbiten :P
    Men mitt fineste minne er når jeg, broren min, mamma og pappa kjørte til Brønnøysund en sommer for å gå gjennom Torghatten. På kvelden fortalte pappa litt skumle men spennende historier /eventyr om hvordan Trollhatten ble til og hvordan et annet fjell Reka, ble til. I følge disse eventyrene var Reka en spade som knakk da trollet skulle grave seg ut til havet og Trollhatten var en hatt som ble skutt gjennom med pil og ble til stein da sola rant :)

1. Ja, kjempe! Hehe, sant det. Telt i november høres ikke like stas ut, men dere venta i alle fall på noe moro! Åh, for et koselig minne! Nå ble jeg glad. Takk for at du delte dette!

3. Den turen der høres riktig så koselig ut! Fint å gjøre litt sånne aktiviteter sammen også :)

4. Så koselig! Dere inspirerte nettopp min kjære og meg til å gjøre det samme. :-D

5. Det så ut som en knallfin teltur! Og så er du så flink med å fortelle hva du opplever igjennom fotograferingen! :) Herlig med slikt deilig vær, og flott natur i nærheten. Hva slags telt har dere? Så romslig og fin størrelse.

Får lyst til å pakke ryggsekken, ta med kamera og kjæresten ut i naturen selv. Vi har ofte vært på slike teltturer, men nå har det blitt litt for lenge siden sist, for da var det snø ute. Jeg anbefaler deg å søke opp Tonje Blomseth, ei 20år gammel jente som tar teltlivet til det ekstreme! veldig inspirerende :)

1. Åh, tusen takk for den fine kommentaren! Hyggelig med ros!

Teltet heter Campx Backpacker 4, og er fra XXL Sport. Det er et veldig kjekt telt! Dere får ta dere en tur snart, nå som sommeren er her. Anbefales virkelig!

Takk for tipset, jeg skal søke henne opp!

6. Såå koselig! Det er så deilig å dra på tur<3 Så ut som en veldig koselig dag i hvert fall:**
    Jeg har jo vokst opp med fjell- og skogturer, så minnene er mange. Men noe av det koseligeste med turene var faktisk da det øste så mye at vi ikke gikk ut og lå inne i teltet en hel dag. Da spilte vi kort og pappa leste krim for oss;) Koselig!

1. Iih, jaa! Skikkelig koselig!! Åh, for et fint minne, Lindapus. Bildene fra turene deres var jo kjempekoselige!

7. Dere er så utrolig koselige, og du er så fin! Turen virket jo helt magisk, håper det blir mange flere i år og at vi får være med på alle sammen :D

1. Iiih, hør på deg da! Tusen mange takk for så fin ros!! Turen var knallbra, og jeg vil gjerne dele de kommende med dere! takk til deg for at du satt pris på innlegget også!

8. Så kjempekoselig ut :D Begynner å bli et par år siden sist telttur, så må gjøre det selv snart ! Jeg gikk i speideren og den beste teltturen var vel landsleir fri:05 i Eidskog :D Mange spennende opplevelser og mennesker fra hele verden !

9. Åh det så ut som en kjempefin telttur!
    Sist gang jeg lå i telt var for to år siden sammen med noen av mine beste venner. Da rodde vi ut til en liten øy og satte opp teltet på et gresslagt berg. Der grillet vi pølser, danset og spiste godteri til langt på natt!

Jeg vil også telte mer enn jeg har gjort de siste årene. Jeg elsker å være så nær naturen :-)

1. Det var det virkelig! Åh, det høres kjempekoselig ut! Ane, Silje og jeg gjorde noe lignende for noen år siden, og det ar flott. Hurra for bestevenner! Du får ta deg en tur nå som sommeren er her!

10. Åååh, for en herlig tur! Jeg var på telttur med min kjære og hunden vår i fjor sommer. Vi pakket sekkene og gikk til et fjellvann. Jeg leste høyt fra en Game of Thrones-bok til kjæresten min, og i løpet av natten kom det tykk tåke, så det ble magisk stemning der oppe på fjellet!
    Gleder meg til å dra på telttur når jeg kommer hjem! :D

1. Jaa, kjempe! Høres ut som en skikkelig fin kjærestetelttur. Får håpe dere får masse fine turer sammen!

11. Åh, det der ser bare utrolig herlig ut! Nå vet jeg hva jeg skal dra med vennene mine på i nærmeste framtid, heheh!

12. Åh, jeg elsker å sove i telt og i sovepose! Så fine bilder, og for en superhyggelig ting å gjøre sammen.
    Vi drar alltid på telttur med storfamilien hvert år, og det er et av sommerens høydepunkter, og nå gleder jeg meg enda mer.
    Hot mama i bikini, da!

1. Det er utrolig koselig!! Var så fint å gjøre det samme også. Åh, vil tro det er ganske magisk å være så mange på telttur sammen! Haha, tusen takk!!

13. Det første jeg tenkte når jeg så gjennom dette innlegget var: NICE ASS!
    Du ser flott ut :D

14. Så kos! Jeg og kjæresten kjøpte telt for et par år siden, og har klart å få til en telttur hver sommer! Det er kjempekoselig – men jeg hadde ikke klart mer enn en natt i året, haha. Liker komfort^^